'Deense' Drinkebroers - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Margot Fonteyne - WaarBenJij.nu 'Deense' Drinkebroers - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Margot Fonteyne - WaarBenJij.nu

'Deense' Drinkebroers

Door: Margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

09 Februari 2008 | Denemarken, Kopenhagen

Hallo daar allemaal,

Ik wil eerst efkes zeggen dat je links onderaan op deze site je e-mailadres kan invoeren en dan krijg je een e-mail wanneer deze site geüpdate wordt. Weet je dat het al moeilijk is om in het Nederlands te typen? Mjah, ik praat ganse dagen door Engels, en ik praat zoveel... ;) Ik heb mijn eerste crazy Erasmuservaring achter de rug, een echte cultuur-clash. Nu denken jullie waarschijnlijk: vet feestje met andere Erasmussers dat vre zat was en zo, maar nee niets is minder waar!
Laat ik beginnen bij donderdag. Ik had die dag niets te doen, dacht ik, tot ik mij woensdag realiseerde dat ik msh toch best eens keek voor Deense lessen. Dat was zo een ingewikkeld kluwen van foldertjes en dingskes... In de voormiddag ben ik naar de Netto geweest, dat is een soort Aldi, en ze hadden mij duidelijk verwacht! Ik wou dingen om mijn kamer in te richten, een soort van lint en paperclips om foto's op te hangen. Laat de weekaanbiedingen nu net: een paperclip-set, wol, lint, enveloppen, pennen en fluorstiften zijn! Zotjes! Nu is mijn kamer dus wat meer ingericht. Om twee uur kon ik dan eindelijk bellen naar Annette Hagel-Sorensen voor de taallessen, gelukkig is de mobile phone ier cheap, want man, ik vroeg om uitleg maar ik heb er gekregen ook! Ik ben dan als de vliegende vaart naar dat buro gegaan en heb me ingeschreven. Zo een verrassing: die taallessen waren helemaal gratis voor mij. Ze gaf me dan het handboek, en ik zo: Should I pay for that? No, it's all free. Wow, we're really spoiled here! 't Is wel een grappig boek hoor, tlijkt zo voor in t lager met tekeningen enzo. Ik heb wel gezien dat het best intens is, iedere dinsdag en donderdag van 16.15 tot 18.50. De lessen beginnen op 19 februari, het lijkt me ook een goede manier om andere mensen te leren kennen. Daarna ben ik gaan wandelen in KPH, meerbepaald in Christianshavn, voor een zeilster is et ier echt zalig, altijd water om u heen! Ik heb ook Christiana gezien, dat kennen jullie vast. Het is een vrijstaat in KPH, zegt et u nog niets? Volgende hint: WEED! Das dus zo een hippie-achtige-commune, kgeef wel toe: kben er niet doorgelopen, maar hoe dichter ik bij Christiana kwam, hoe gekker de mensen!
Vrijdag werd ik om 11 uur in de univ verwacht, met mijn fietsje is dat echt zalig, ik moet niet doorstampen en ik sta in een halfuurtje van in mijn appa tot op de 7th floor. Ik heb dan mijn promoter, Holger ontmoet, die liep daar op zijn asics-sportschoenen... Grappig. Ik weet nu wat meer over mijn project enzo: korte samenvatting: dat zal niet van de poes zijn hoor. 't Is best moeilijk, intensief en niet zo megaduidelijk, majah bon! Het wordt wel zeer interessant. Holger vertelde mij trouwens: 'Later we gonna have some beers'. Noot aan tante Marijke: dit labo werkt zeer veel samen met Lundbeck, ze gebruiken vaak de toestellen van Lundbeck. Ik heb op die verdieping een echt buro! De prof kwam ook binnen, met zijn gestreept pulletje en zijn Birkenstocks en die zei dat er om 13h staffmeeting was en dat wij ook moesten komen omdat Mia (de deense Masterthesis studente) een presentatie moest geven over haar thesis. 'And after that we gonna have some beers'. Verder kwam Morten ook goeiedag zeggen, dat is daar een Ph.D. student die goed overeen komt met Thomas De Beer. Die zei vooral: this afternoon we'll gonna have some beers... Ik zei dan: ik drink geen bier. Waarop Morten: 'Why is Thomas talking to you'? Kheb in ieder geval wel door dat ze Thomas ier super vinden.
Dan was er dus de staffmeeting, eerst heeft iedereen zich voorgesteld, et coole is dat deze vloer superinternationaal is. Dat is zeer leuk voor mij, want tijdens de lunch wordt dus veel Engels gesproken. Er zijn natuurlijk enkele Denen (vooral de bedienden) verder is er Jukka, de prof, uit Finland. De twee assistent professors: Stefania, Ijsland en Holger, Duitsland. Zij hebben alletwee ook in Noorwegen gezeten en spreken dus ook Noors. Holger eeft zijn erasmus in Utrecht gedaan en ij eeft dus Nederlands gesproken. Hij kan het zeer goed, qua woorden enzo, hij maakt geen fouten, maar man, zo GRAPPIG!, ik lag bijna onder mijn stoel van 't lachen. Verder zijn er nog een Indier, een chinese, een Estse. En dan ik en de andere erasmus-meid uit Finland. Ik ben er nu ook uit waarom die zo stillekes is enzo: z'is ier met haar husband, dus ze is niet echt voor uitgaan enzo. Mia gaf dan aar presentatie, ik verstond er alles van. Dan gaf Jukka (ja iedereen wordt met de voornaam genoemd, ook de de prof) nog wat uitleg en dan: The next meeting is in two weeks, where Margud will present her master thesis! DAMN, kon ik daar nu iets ontwaren dat op Margot leek? Dus ja over twee weken ist aan mij! Dan nog effie terug naar den buro. Om 14.30 (ook de studenten beginnen dan met hun Fredagsbar) werd iedereen verzameld in de keuken en kwamen de pintjes boven! Er is niet meer gewerkt sinds dan, carlsbergskes tot et tijd was om naar huis te gaan. Ze hadden ook iets typisch Deens: Gammel Dansk, straf dings, niet zo lekker, ik eb natuurlijk geen glas geleegd. Maar in deze omgeving wordt het als niet-drinker wel moeilijk. 't Bleef ook niet bij 1 biertje hoor, Morten eeft bv. gemoonwalkd... Ze waren ook nog iets aan het vertellen van hun Christmas Party, toen heeft Morten blijkbaar door het raam van de zevende verdieping gepist en de prof zou em daarbij geholpen hebben. Dan werd het 18h, ik bleef nog over, Olga, Holger, Stefania en Kaisa (de Ph.D. uit Estland), ze gingen nog doorgaan en vroegen ons mee. Aangezien mijn roomie is gaan skien addek geen reden om nee te zeggen. Gevolg: ik zat in een pizzeria/kebab met twee aangeschoten assistent proffen en Kaisa! Daarna zijn we naar een cocktailbar geweest! Crazy crazy, stel je voor dat je met Coenye, De Saegher en dan bv euh Kristof ofzo in een cocktailbar zit, en die zijn echt goe weg... 't was megagrappig en ook echt leuk! Als dat iedere vrijdag zo is... Moonwalken, zatte proffen op klaarlichte dag... 't Is moeilijk om het exact te beschrijven, maar 1 ding staat vast, in België is er teveel hiërarchie om dat te doen.

Zoals ik al zei is mijn roomie gaan skien voor een week, dus ik hoop dat ik veel te doen heb deze week, zodat ik niet alleen zit in het appa. Het Duitse meisje heeft wel gevraagd om morgen koffie te gaan drinken, dus das al leuk!

Zo toedels, en doe mij niet na tijdens jullie thesis in Gent, want dat zou niet geapprecieerd worden denk ik in het FFW! ;)


  • 09 Februari 2008 - 09:43

    Simon:

    Wow aan biedingen in den aldi!
    wat heb je nog meer nodig.

  • 09 Februari 2008 - 10:42

    Kurt:

    toch efkens ergens op een weegschaal gaan staan om uw curve bij te houden.

  • 09 Februari 2008 - 10:58

    Margot:

    Mijn curve zal duidelijk neerwaarts gaan. Jak, maat, ge koopt ier brood, niet te fretten en de toespijs is ook al goor. Deze middag etek cornflakes! ksta mager ze, zal iedere vrijdag met de proffen moeten gaan durummen!

  • 09 Februari 2008 - 12:09

    Pieter:

    Dat klinkt allemaal héél leuk. Je hebt gelijk wat betreft mijn "gemiste carrière". Ik zou mij daar al snel goed voelen. Vooral dat verhaal van de drinkebroers dan ...
    Véél plezier daar.

    PS: je kent het deense woord voor bier toch al hé? öl en het wordt uitgesproken als eul. Tis maar dat je niet voor verrassingen komt te staan.

    Ciao

  • 09 Februari 2008 - 12:55

    Gerrit:

    weed en alcool
    denemarken stijgt in mijn achting
    of niet ;p

  • 09 Februari 2008 - 16:32

    Sarah En Lien:

    Dag Margud

    hier Lièn en Sarah dimilyineiri

    wij hebben voorlopig nog geen bierfeestjes meegemaakt en dus ook nog geen crazy-erasmuservaring achter de rug... maar het verwondert ons niet dat jij wel al vanalles te vertellen hebt :-)

    Wij mogen onze prof ook Jyrki noemen. joepie!!!!

    Nog veel leuke ölfeestjes
    en tot blogs!

  • 09 Februari 2008 - 16:34

    Fien Vervaeke:

    Hi Margot! Heb me ingeschreven voor de berichten van je site te krijgen zenne :). 'k Verlang al naar meer nieuws! Amuseert u daar! x

  • 09 Februari 2008 - 16:47

    Margot @ Sarah&Lien:

    Dan mag je je gelukkig prijzen, want Olga (die uit Helsinki komt) mocht dat niet, ik heb haar dat gevraagd. Ik vroeg of het Finse systeem ook zo informeel was en ze zei van niet. Maja, jullie zijn daar VIP's ej, das logisch!
    naart schijnt zijn finnen ook zuiplappen, you'll find out. Kunnen ze goed engels daar? Hier super!

  • 09 Februari 2008 - 17:40

    Muizenhol:

    Zot doen, maar toch normaal zijn?
    Ik denk dat ik ga verhuizen...

    hik

  • 09 Februari 2008 - 18:06

    Annemieke:

    allé man, 'k kan het mij niet voorstellen dat het er zo zou aan toegaan bij ons aan't FFW. Zie je je al met Nelis op café zitten. hehe. 'k ben blij dat je't daar goed stelt. ik begin maandag aan mijn avontuur aan de overkant van de straat. 't is te hopen dat het wat meevalt. amuseer je nog!! en ja ik vrees dat je nu mss toch gaat moeten leren bier drinken ;)

  • 09 Februari 2008 - 21:24

    T. Ine:


    ik sprak je al
    en nu lees ik je verhalen, je stelt het voorlopig dus goed!! daar ben ik blij om
    vandaag was het de begrafenis van koen zijn nonkel en hij zag de halve wereld of meer en die heeft echt genoten van zijn leven, ook al stierf hij vroeg
    hij regelde zijn begrafenis zelf en gaf ons de boodschap: profiteer ervan, geniet en leer van al die andere culturen
    dus doe jij dat nu maar!! Ik krijg er zelf ook veel zin in

    hi, grappig dat jij daar de krant leest, en in de krant die ik lees(=de morgen) staat die nuttige informatie over mijn neef allemaal niet, geef me eens een tip welke krant ik me beter zou aanschaffen
    nee, al die plaatselijke roddels hoef ik eigenlijk niet, de morgen is ok met lekker veel cultuur, voor de mensen die niet veel van de buitenlandse culturen kunnen opsnuiven
    mijn roddelgazet, voor een keer genaamd koen en niet mama, had me al gemeld dat mijn neef naar wortegem gaat voetballen, ik ga dan eens kijken!!

    meidje amuseert u daar nog, en ik zal vanaf nu ook je verhalen lezen, naast die van mienepoes

    en als je te weinig energie hebt van het stappen je weet toch wat helpt hé, een stukje van dat speciale water van ine van vroeger!!( twas met enzymen zeker?)

    toedeloe

  • 09 Februari 2008 - 22:13

    Maud:

    Mam zegt dat ge maar uw manieren moet houden als al die Lundbeckdings daar rondlopen! (en misschien een goed woordje doen?)

  • 10 Februari 2008 - 07:24

    Tantie:

    dag margot
    ik denk dat ik eens afkom?alleen dan voor die curve hoor....

    in kamer is enkel bed te zien op foto?...en bureauke dan?

    ps ik ken geen colle deens taal,veel zondagmorgengrusen aus deinzieeee

  • 10 Februari 2008 - 09:02

    Margot:

    Jow dudes!

    @ Ine: Dat stond in het Nieuwsblad Regionieuws. Dus 't was Oost-Vlaams nieuws, kon je sowieso niet lezen! want JA, ik ben een OOST-Vlaming! En twas water met ALGEN! Ik ben er ier ook al het kweken! ;)
    @ Maud: Ja, 't is gewoon Lundbeck eeft dure machines en die mag ons lab gebruiken. Ik werk ook samen met de industrie, maar ik weet nog niet welk bedrijf. Ik dacht dat het lundbeck kon zijn, zat er dus niet ver van.
    @ Tantie: ja, ik start op 19 februari dus met Deense lessen, ik weet al wat woordjes. Open, gesloten, ABEN en LUKKET geloof ik. en TAK is danku. en nu weetik Ol, bier, dankzij Pieter. Ok, je wordt verwacht in KPH, gezegd is gezegd! :) Wat de curve betreft: eb eindelijk lekker lekker stukkie vlees gevonden in de Fakta! Er is geen bureau in mijn kamer. Dat is niet erg, we hebben een grote tafel in de common room. En ik heb een grote bureau in het lab, met een goede stoel! Daar is er ook sociale druk, dus beter om daar te gaan werken! De groetjes in Deinze, Heester, Bossuit en Ronse!

  • 10 Februari 2008 - 14:42

    Mathias:

    Holà,
    idd, schoon om te zien hoe 't college van Waregem zijn zonen (dochters...) uitzendt. 'k ben hier nu 4 dagen en 't is hier uiteraard zeer wijs. (het rampzalige Engels van de Catalanen en het internet dat nie altijd werkt zoals het zou moeten, ten spijt). 'k zal zeker regelmatig eens deze weblog bezoeken (en als ik der dan toch ben: een berichtje achterlaten)
    Groetjes uit het zonnige Girona,

    Adios

  • 10 Februari 2008 - 19:01

    Sarah:

    hello!

    het engels valt goed mee hoor. de uitspraak is soms wel een beetje vreemd, maar doorgaans lukt het wel goed.
    ( met uitzondering van de buschauffers enzo natuurlijk :D )

    ik heb trouwens de link naar jouw blog ook op mijn blog gezet. hiep hoi!

    we houden je verder op de hoogte ivm de zuiplappen -en onze ervaringe ermee- hier :-)

    tot in den draai

  • 11 Februari 2008 - 15:30

    Olivier (Polen):

    Hoidi,

    zo ben ik ook 's op je erasmusblog geraakt. 't Is wel leuk om zo eens mee te kunnen volgens hoe het je daar in het mooie Denemarken vergaat! Zeker als niet-alcoholdrinker... . Geniet er van, ik blijf je alleszins opvolgen ;)

    Doeï

  • 11 Februari 2008 - 16:03

    Gretiepetie:

    met enen arm (diagnose is scheur id rotatorcuff) wilk toch rap efkes n berichtje posten. t lijkt me alleszins daje u al vre goe amuseert, wa super is natuurlijk! vriendjes overal; maja, zo kennen we u é.de sociale margot! ik vandaag speciaal nr gent gekomen vr die thesisinleiding; t trok eigenlijk op niet veel; niet de moeite als keukeleire die blaadjes n beetje afleest.. ma soit, nu benk ik weer in gent en kan 't 'gewone' leven weer beginnen.. kzal ier ng regelmatig ne keer langskomen om uw avonturen te volgen!
    geniet ervan!
    ik ga woe(bij een etentje ;-)) eindelijk weten wat mijn thesisonderwerp wordt.

    Gegroet!

  • 11 Februari 2008 - 19:14

    Marijke:

    waar ben jij terechtgekomen? op zijn minst kun je toch al veel engels spreken, wat bij ons niet echt het geval is, op een paar uitzonderingen na.
    De rest lees je wel op mijn blog.

    A la prossima

  • 11 Februari 2008 - 22:57

    Margot@sarah:

    Jow Sarah,
    ik kreeg de sms van Lien ivm Rusland... Jouw internet werkt wsl wel nog naar behoren... Ik zou gewoon zo snel mogelijk de data moeten hebben, omdat benji (zijnde mon petit ami) zijn ticket naar hier gaat boeken, en we willen dat uiteraard niet laten overlappen ejn...
    Ebje er een gedacht van dat ik zou mee mogen? of gaje mij smokkelen? ik heb in ieder geval een geldig reispaspoort, dus dat is geen probleem.. (het bruine boekie ej) Nu ga ik slapen, there's a lab expecting me tomorrow. Thought it would be holiday, unfortunately it isn't.. Far from that!
    English is taking over my brain... Damn, should stop it

  • 12 Februari 2008 - 14:05

    Sarah:

    hey margot!

    ik zag vandaag dat je lien al hebt gemaild ondertussen, dus ik veronderstel dat zij jou al op de hoogte heeft gebracht.
    we hebben nog geen concrete info erover, maar ik kan mij niet voorstellen dat jij niet zou meemogen he ;)
    de data zijn terug te vinden op hun site, dus mss moet je 1 periode kiezen die je vrijhoudt...

    nog veel literatuuropzoekwerk :-)
    we zijn in hetzelfde bedje ziek: beurk!
    hahaha

    doegdoeg

  • 02 April 2008 - 17:22

    Sam:

    Ai Ai Ai Margot pas daar toch maar op e... Me dunkt dat ze daar in Denemarken nog niet van Altijd Nuchter gehoord hebben! Het wordt misschien tijd dat je daar een Deense afdeling opricht...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 30080

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2011 - 08 April 2012

Kiwileaks

04 Februari 2008 - 31 Mei 2008

Erasmus Kopenhagen

Landen bezocht: